Apple II Support

Post Reply
nerydf

Re: Apple II Support

Post by nerydf »

Jeff wrote: Wed Jun 05, 2024 8:18 am The bootloader installation is a one time operation. You don't need to reflash it each time to update the firmware. That's the purpose of the bootloader : provide an easy way to update the application firmware.

If you want to test others firmwares, well i generally don't support this, but i may later fork them and provide binaries compatible with the HxC firmware bootloader. This way you can swap/change the firmwares as you want. i have done this long time ago - but this was a manual work for me. I will try to script this to provide automatically update when a new firmware is released.
(Anyway so far the HxC firmware is well ahead of all others gotek firmwares regarding the Apple II support, so this third party distribution feature is not a priority work for the moment.)

Regarding the exchange.bin file, it is indeed only valid for one flash.
Great, that answers all of my questions about it. Thank you!
nerydf

Post by nerydf »

Another question about this latest firmware update: Are the disk images writable, or are they read only? I tried to copy a small file to the disk image that was mounted in the Gotek, but I got a File Not Found error. When I cataloged the disk, it didn't show up.

COPY II PLUS 8.4, doing a file copy from the \RAM disk to the ProDos System Disk in the Gotek.

Thanks
Jeff
Site Admin

Post by Jeff »

nerydf wrote: Wed Jun 05, 2024 8:59 am Another question about this latest firmware update: Are the disk images writable, or are they read only? I tried to copy a small file to the disk image that was mounted in the Gotek, but I got a File Not Found error. When I cataloged the disk, it didn't show up.

COPY II PLUS 8.4, doing a file copy from the \RAM disk to the ProDos System Disk in the Gotek.

Thanks
The HFE are writable for sure (tested again yesterday on all Gotek variants available on the apple IIc i have here).
DSK PO DO : Work in progress, i am currently porting the hxc floppy emulator apple ii sector decoder to the firmware. should available quite soon (question of hours/days - depending of my free time / workday )
Jeff
Site Admin

Post by Jeff »

Jeff wrote: Wed Jun 05, 2024 9:25 am DSK PO DO : Work in progress, i am currently porting the hxc floppy emulator apple ii sector decoder to the firmware. should available quite soon (question of hours/days - depending of my free time / workday )
Done :
6 June 2024 : Firmware STM32/AT32 USB HxCFloppyEmulator v5.2.3.1a

- Apple II Support : Direct .dsk, .do, .po files images support : Write support enabled !
HXCFEUSB_Gotek_HxC_firmware.zip

USB_HFE_hxc_floppy_emulator_firmware_release_notes.txt

Custom HxC firmware
duduche

Post by duduche »

Bonjour,

Désolé de mon absence, je viens de voir que les recherches avancent.

Pour rappel, je suis sous Apple IIGS, les fichiers Apple II démarre toujours sans problème. Mais je suis plus intéressé par le format Apple IIGS et je vois qu'il y a quelques recherches dessus et que ce format est problématique.

J'ai donc tout mis à jour Gotek et Soft.

J'ai passé quelques .2mg et woz à la moulinette et pour l'instant disquette non reconnue au démarrage et sous système 6.0.1.
Mon fichier .po (homebrew karate) n'est pas reconnu par le soft.
Bon il faut que je regarde ce système 6.0.1 car les disquettes AppleII démarrent mais ne sont pas reconnu sous le système, il faut ajouter des fichiers systèmes. Et bizarre le Gotek a une icône avec le label 5.25.

Un grand merci pour l'intérêt de la chose.

Une bizarrerie apple ?
Formatage d'une disquette

Avec le logiciel Advanced Disk Utility, vous pouvez formater une disquette 3.5" avec deux formats différents : 800K 2:1 et 800K 4:1.

Les indications 2:1 et 4:1 spécifient le nombre de rotations utilisés pour lire les données sur le disques.

Attention : Ces deux formats ne sont pas équivalents.

Ainsi, si vous avez un lecteur de disquettes "Apple 3.5 Drive", vous devez sélectionner l'option 800K 2:1

Si vous avez un lecteur de disquettes "UniDisk 3.5 Drive", vous devez sélectionner l'option 800K 4:1

Si vous avec les deux types de lecteurs de disquettes, vous devez utiliser l'option 800K 4:1
duduche

Post by duduche »

Je viens de découvrir le même principe que sur Amiga avec FileSystem, j'ai installé ça manuellement, à voir.
Je ne connais pas la structure des disquettes Apple2 (os ou track comme sur Amiga), après l'installation du DOS33.FST, il me détecte bien la disquette mais il me dit qu'il y a des erreurs donc pas de catalogue alors qu'en démarrage direct il n'y a pas de soucis. J'ai rajouté le MSDOS.FST et HFS.FST sur mon système 6.0.1 je vais bien voir si il me reconnait des disquettes PC et MAC (720/1.44/800 ???), surprise surprise.
Post Reply